Isnin, 17 Disember 2012

Perancangan Menu

Perancangan menu adalah salah satu aspek yang penting dalam kehidupan. Ramai yang pandang ringan pada perkara ni. Ramai yang berpendapat perancangan menu boleh dibuat ala kadar, tidak perlu buat elok-elok. Kalau perlu duduk satu meja, buat kertas kerja, remeh katanya. Tapi semua tohmahan tu tidak benar dan patut diubah. Bukan perkahwinan sahaja yang perlu dirancang, menu pun kena rancang betul-betul. Kalau tidak, banyak kesan-kesan yang boleh terjadi. Buktinya, ia menjadi salah satu topik dalam kelas teori VEF3056, Penyediaan Makanan Timur. Dalam kelas, kami semua siap duduk berkumpulan dan bincang tentang isu berkaitan perancangan menu. Tengok, betapa pentingnya topik ni. Maka, anda juga perlu ambil tahu! :)




Sebelum mengulas lebih lanjut mengenai tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi perancangan menu, apa kata kita berkenalan dulu dengan maksud menu dan kad menu. Dua item ini amat penting kerana sering digunakan dan disebut-sebut dalam sehari-hari kita.



Menu ialah satu senarai hidangan yang lengkap untuk sesuatu sajian.



Mengikut istilah bahasa perancis, kad menu ialah sekeping kad yang membentangkan pelbagai jenis hidangan yang dijual di sesebuah restoran. Dalam erti kata lain, kad menu ialah senarai hidangan lengkap yang tercatat pada sekeping kad yang memberi maklumat tentang nama hidangan dan bahan utama hidangan serta harga.


*****************

Tujuan Perancangan Menu

Terdapat lima tujuan asas kenapa kita perlu merancang menu kita. Antara tujuannya ialah:
  1. Menyediakan sajian seimbang dari aspek nutrien, warna, rasa, tekstur, bahan masakan dan kaedah memasak.
  2. Menjimatkan masa, tenaga dan sumber bahan.
  3. Menyediakan hidangan mengikut kemampuan dan kegemaran.
  4. Menyediakan hidangan mengikut keperluan individu.
  5. Merancang makanan yang dielakkan disebabkan faktor alahan makanan dan perubatan.
Apabila kita merancang menu, kita boleh menentukan bahan masakan dan kaedah memasak yang boleh membantu meningkatkan tahap kesihatan kita. Pelbagai jenis nutrien makanan yang berkhasiat boleh kita guna dan masukkan dalam masakan kita sekaligus mengetahui warna, rasa dan tekstur makanan yang bakal kita makan nanti. Seterusnya, dengan merancang menu kita dapat menjimatkan masa, tenaga dan sumber makanan kerana kita sudah mengetahui menu yang akan kita sediakan. Berbanding dengan ketiadaan perancangan menu, kita akan lebih membuang masa dan tenaga serta sumber bahan kerana menyediakan menu tanpa perancangan yang rapi.

Bukan itu sahaja, kita akan dapat menyediakan hidangan mengikut kemampuan, kegemaran dan keperluan individu. Kemampuan disini bermaksud bajet yang kita peruntukkan untuk makan mengikut perancangan tersendiri. Sebagai contoh, kemampuan untuk perbelanjaan makan sebagai seorang pelajar ialah sebanyak RM10 sehari. Tetapi sekiranya mereka memasak sendiri, jumlah wang akan berkurang kerana bahan mentah tidak semahal harga makanan di restoran. Jadi, apabila seorang pelajar itu sudah merancang menu, maka mereka sudah memperuntukkan wang untuk memasak sendiri makanan mereka dirumah bahkan makanan kegemaran mereka. Jadi, ia sangatlah efisien dan berguna.

Keperluan indidvidu merujuk kepada keadaan fizikal dan usia. Bagi kanak-kanak, menu mereka memerlukan banyak sumber daripada kalsium dan karbohidrat kerana mereka sedang mengalami proses tumbesaran. Kalsium memberi sumber kekuatan kepada tulang dan gigi manakala karbohidrat memberikan mereka tenaga untuk aktiviti sehari-harian mereka. Menu bagi orang sakit pula amat berlainan dengan mereka yang sihat. Menu orang sakit memerlukan banyak vitamin dan garam mineral untuk membantu mereka cepat sembuh dan menggantikan sel-sel yang mati. Begitu juga dengan merancang makanan yang dielakkan disebabkan faktor alahan dan perubatan. Mereka yang mempunyai alahan amat memerlukan perancangan menu bagi mengelakkan mereka memakan makanan yang dilarang dan mencegah daripada alahan menjadi lebih teruk.


*****************

Faktor Mempengaruhi Perancangan Menu

Apakah faktor yang mempengaruhi perancangan menu? Berikut merupakan faktor-faktornya.

a) Jenis hidangan
  • Jenis hidangan yang disediakan hendaklah mengikut jenis majlis ataupun acara yang ingin dianjurkan iaitu majlis formal ataupun tidak formal. Sekiranya majlis formal, hidangan hendaklah bersesuaian dengan majlis berkenaan. Seperti contoh, majlis makan malam. Hidangan hendaklah bersempena tema makan malam dan bukannya makan pagi ataupun minum petang.
b) Keperluan dan kegemaran
  • Ketika merancang menu, kita perlu menitikberatkan aspek keperluan dan kegemaran setiap individu. Setiap individu memerlukan nutrien yang berbeza-beza dan yang pastinya nutrien tersebut adalah nutrien yang berkhasiat untuk tujuan kesihatan. Kegemaran pula merujuk kepada kegemaran seseorang individu yang kadang-kadang sama dan kadang-kadang berlainan dengan kita. Oleh sebab itu kita perlu mengambil kira kegemaran mereka juga agar dapat menikmati hidangan bersama-sama dengan gembira dan senang hati.
c) Pilihan sajian
  • Pilihan sajian adalah pemilihan menu yang mempunyai keseimbangan dari segi bahan masakan yang menyihatkan dan kemudiannya disediakan melalui pelbagai kaedah memasak seterusnya menghasilkan tekstur, rasa, warna dan persembahan yang telah dirancangkan. Pilihan ini adalah amat penting kerana ia adalah hidangan yang bakal kita ataupun orang disekeliling kita jamah selepas menyediakannya nanti. Kemudian, setiap pilihan yang kita buat perlu disesuaikan dengan keperluan samada diri kita atau orang lain agar tidak memudaratkan kesihatan.
d) Perbelanjaan
  • Perancangan menu perlulah disesuaikan dengan peruntukkan yang telah kita tetapkan agar pembaziran dapat dielakkan. Sekiranya kita merancang menu tanpa membuat pengiraan kos bahan khususnya, kita tidak akan dapat memperuntukkan perbelanjaan kita dan boleh mengakibatkan perbelanjaan di luar kawalan. Ia boleh dielakkan dengan menyediakan satu kertas kira-kira yang merangkumi harga bahan dan bahan yang diperlukan. Dengan itu, penjimatan dapat dilakukan dan ekonomi diri akan lebih terurus.
e) Sumber makanan
  • Sewaktu merancang menu, kita perlu bijak dengan hal-ehwal sesama terutamanya sumber makanan di pasaran. Sekiranya bahan masakan yang kita perlukan dalam senarai perancangan menu tidak terdapat di pasaran ataupun harganya melambung tinggi, gantikan dengan bahan lain ataupun rancang menu yang lain. Kita perlu bijak dalam menggunakan bahan masakan yang mudah didapati ataupun pada musimnya agar bahan tersebut berada dalam keadaan yang segar dan harganya yang murah.
f) Kemudahan fizikal dan sumber tenaga
  • Dalam perancangan menu, kita perlu fikirkan kemudahan fizikal yang sedia ada di dapur kita agar tidak menyusahkan diri sendiri dan hidangan tersebut dapat disediakan dengan mudah dan cepat. Bayangkan anda ingin menyediakan menu 'waffle' kerana teringin menikmatinya tetapi tidak mempunyai alatan memasak 'waffle'. Adakah anda akan teruskan niat anda? Lalu dengan alatan apakah anda bakal gunakan? Sebaiknya anda memikirkan menu yang boleh disediakan berdasarkan alatan yang sedia ada. Anda boleh menggantikan menu 'waffle' kepada pankek kerana pankek hanya memerlukan kuali leper.
g) Keupayaan atau kemahiran
  • Setiap menu mempunyai teknik penyediaan yang berbeza-beza dan ada yang memerlukan kemahiran yang tinggi dalam menyediakannya. Sebagai contoh, menu sandwich tuna. Penyediaannya amatlah mudah dan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja pun. Tetapi bagaimana dengan menu kek lapis sarawak? Bukan semua orang boleh menyediakan kek lapis sarawak dengan baik. Ia memerlukan kemahiran yang tinggi yang selalu dipraktikkan. Daripada anda mencuba sesuatu menu yang belum pernah anda lakukan, adalah lebih baik sekiranya anda memantapkan kemahiran membakar kek asas ataupun kek yang mudah untuk mengumpul kemahiran sebelum beralih kepada pembuatan kek yang lebih mencabar.
h) Kumpulan sasaran
  • Kumpulan sasaran merujuk kepada golongan usia bermula dari orang tua, dewasa, remaja, kanak-kanak dan bayi. Setiap golongan ini memerlukan menu yang berbeza-beza. Bagi orang tua, mereka memerlukan makanan yang mempunyai banyak nutrien penting seperti vitamin dan kurang kandungan lemak seperti minyak. Bagi orang dewasa, mereka memerlukan menu yang lebih banyak kalsium kerana perlu menjaga tulang agar tidak cepat retak dan bongkok pada usia tua nanti. Remaja pula memerlukan banyak karbohidrat kerana mereka sedang mengalami proses tumbesaran yang amat drastik dan memerlukan tenaga bagi meneruskan kehidupan seharian mereka. Kanak-kanak juga memerlukan karbohidrat beserta protein kerana proses tumbesaran mereka manakala bayi lebih kepada makanan yang banyak kalsium dan makanan yang lembut agar mudah untuk dihadam.

Inilah perancangan menu yang merangkumi definisi menu, definisi kad menu, tujuan perancangan menu dan faktor-faktor yang mempengaruhi perancangan menu. Saya harapkan anda dapat manfaat daripada perkongsian ilmu ini dan beroleh kejayaan dalam merancang menu anda tidak kira di mana pun anda berada. Selamat beramal semua!




Perancangan menu dapat mengajar kita untuk berjimat dan mengelakkan daripada berlakunya pembaziran. Membazir amalan syaitan! :D








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

say something here